Nasza szkoła od dawna promuje zdrowie. Organizuję więc lekcje, zajęcia konkursy na ten temat upowszechniając zasady zdrowego odżywiania. Zajęcia poprzedziły rozmowy z dziećmi na temat wartości owoców i warzyw oraz ich znaczenia dla naszego zdrowia. Pomysłów na realizację tych treści mam mnóstwo i ponieważ cieszą sie one ogromnym zainteresowaniem zarówno dzieci jak i rodziców, więc je z przyjemnością realizuję. Wszystkie wytyczne i cele ujęłam w swoim programie prozdrowotnym.
PROGRAM EDUKACJI PROZDROWOTNEJ
dla pierwszego etapu edukacyjnego
Szkoły Podstawowej
OPRACOWAŁA
Anna Dmochowska
SZCZECIN 2004
WSTĘP
Program tem opracowano zgodnie z podstawą programową dotyczącą realizacji zadań edukacyjnych nauczania zintegrowanego. Zawiera on treści uzupełniające do programu edukacji wczesnoszkolnej – DKW – 4014 – 149/99, a realizowanego w odarciu o pakiet edukacyjny „Już w szkole”. Nadrzędnym celem edukacji wczesnoszkolnej jest kształtowanie umiejętności, pozwalających zdobywać wiedzę promującą zdrowy tryb życia. Dlatego jest to najwłaściwszy moment kiedy dzieci powinny być przyzwyczajane do troszczenia się o własne zdrowie.
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU Program ten został opracowany dla pierwszego etapu edukacyjnego szkoły podstawowej. Wdrażany będzie w cyklach dziennych jako ścieżka edukacyjna, wzbogacając edukację przyrodniczo- społeczną. Materiał nauczania ułożony jest spiralnie, co umożliwia wielokrotne powroty do przekazywanych treści, ale w bogatszej i rozwiniętej formie. Niniejszy program opracowany został, by uświadomić uczniom wartość własnego zdrowia. Wierzę, że ukarze on dzieciom sposoby zachowania i umacniania zdrowia. Poprzez utrwalanie zasad zdrowego stylu życia ukształtuje postawę odpowiedzialności za swe zdrowie.
CELE EDUKACJI PROZDROWOTNEJ
Cele ogólne: • Kształtowanie umiejętności dbania o higienę, zdrowie i bezpieczeństwo oraz radzenie sobie w trudnych sytuacjach. • Wdrażanie do uczestnictwa w życiu rodzinnym, klasy, szkoły i innych grup społecznych środowiska lokalnego.
Cele szczegółowe: • Rozbudzanie zainteresowań dziecka własnym siałem i rozwojem psychofizycznym. • Rozwijanie umiejętności dbania o własne zdrowie i umysł. • Wyrabianie nawyku potrzeby ruchu do prawidłowego funkcjonowania organizmu. • Przyswajanie sposobów zachowania i umacniania zdrowia. • Kształtowanie umiejętności organizowania warsztatu pracy, wypoczynku i czasu wolnego. • Utrwalanie reguł i zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas ćwiczeń i zabaw ruchowych. • Wskazywanie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój. • Kształtowanie pozytywnych postaw wobec osób chorych, starszych i niepełnosprawnych. • Nabywanie umiejętności właściwego reagowania w kontaktach z osobami obcymi, nieznajomymi oraz z przedmiotami niebezpiecznymi.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Program edukacji prozdrowotnej na tym etapie powinien obejmować następujące treści i działania edukacyjne: • Troska o zdrowie i własną higienę. • Prawidłowe odżywianie się i żywność. • Najbliższe otoczenie dziecka. • Reguły i zasady gier i zabaw ruchowych. • Ćwiczenia terenowe i wycieczki piesze. • Bezpieczeństwo: - poruszanie się po drogach, - rozpoznawanie sygnałów alarmujących o niebezpieczeństwie, - użytkowanie urządzeń technicznych, OBSZARY TEMATYCZNE
Treści zawarte w programie skupiają się wokół następujących obszarów tematycznych:
I HIGIENA
• Higiena ciała, jamy ustnej, odzieży, miejsca pracy i nauki. • Odpowiednie odżywianie się. • Higiena spożywania posiłków – zasady odżywiania się. • Sposoby przechowywania i przetwarzania warzyw i owoców. • Korzystanie z urządzeń sanitarnych. • Higiena w kontaktach ze zwierzętami. • Higieniczny tryb życia.
II WSPÓŁŹYCIE W GRUPIE
• Organizacja własnej pracy, wypoczynku i czasu wolnego. • Uczestnictwo w zabawie. • Podstawowe zasady i reguły obowiązujące w relacjach z innymi. • Radzenie sobie w trudnych sytuacjach i umiejętność szukania pomocy • Dzielenie się z innymi.
III BEZPIECZEŃSTWO
• Bezpieczeństwo podczas przerw, zabaw i gier ruchowych. • Rozpoznawanie sygnałów alarmowych. • Środki ostrożności w kontaktach ze zwierzętami. • Bezpieczeństwo na drodze i w środkach komunikacji miejskiej • Sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu, kontakt z nieznajomymi. METODY I FORMY PRACY
• Rozmowy, pogadanki, • Gry i zabawy, • Tworzenie plakatów, • Konkursy, • Praca w małych grupach, • Ścisła współpraca z rodzicami, • Udział w różnych akcjach, • Organizowanie wycieczek przedmiotowych, • Burza mózgów, • Wystawa prac,
KONTROLA OSIAGNIĘĆ UCZNIA
• Prace plastyczno – techniczne, gazetki, • Karty pracy i obserwacji, • Krzyżówki, rebusy, zagadki, • Konkurs wiedzy „Jak zdrowo żyć i wypoczywać?”
EWALUACJA
Ewaluacja programu była prowadzona na bieżąco (rozmowy z uczniami i rodzicami, wywiad, testy wiadomości). Uzyskane wyniki będą analizowane i wykorzystane do wprowadzenia zmian w programie. Sposobem dokonania oceny atrakcyjności niniejszego programu dla uczniów będzie przeprowadzenie ankiety wśród uczniów i rodziców.
BIBLIOGRAFIA • M. Charzyńska – Gula, Środowiskowy program wychowania zdrowotnego, Lublin 1997. • M. Demel, O wychowaniu zdrowotnym, Warszawa 1968. • H. Gutowska, Środowisko społeczno – przyrodnicze, Warszawa 1989. • R. Przewęda, Rozwój somatyczny i motoryczny, Warszawa 1981. • R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, Warszawa 1995. • D. Umiastowska, E.Rutkowska, Ruch w nauczaniu zintegrowanym, Szczecin 2001.
|